E-mail marketing

Marketingový potenciál emailových zpráv klientům je stále plně nedoceněnou marketingovou disciplínou. Je na škodu, že naprosto skvělé a neodolatelné nabídky se nedostanou relevantním adresátům. Tak proč je vymýšlíte?

Emailové sdělení je tou nejlevnější formou, jak oslovit a nabídnout své služby potenciálním zákazníkům. Chce to ale nejdříve plně porozumnět, co všechno e-mailový marketing obsahuje.

Začněme od databáze, respektivě od klientské relevantní databáze. Existuje velké množství firem, které za úplatu nabízí, prodávají či poskytují určité množství adres, které jsou různě členěné za základě specifických sociodemografických ukazatelů. Tomuto můžeme nebo nemusíme věřit, názorů je více.
Ideální databáze je vlastní, která je léty budovaná, editovaná a odzkoušená. Jak už jsme jednou poukazovali, hotelové prostředí je pro sběr dat nejrelevantnějším místem, nikdo jiný nemůže získat lepší prostředí.

Jeden z názorů - ruku na srdce, odpovídáte na otázky, které se čas od času na internetu vyskytují, nebo jsou získávány jinými cestami, skutečně pravdivě? A co si myslíte o ostatních?

K databázi se vztahuje i další důležitá otázka. Je vytvořená nabídka opravdu lákavá pro příjemce? Je adresát tím pravým příjemcem? Neuškodíme si nerelevantním sdělením?

Odpověď na otázku je nejednoznačná, ale asi nejideálnější řešení je v skvěle strukturované databázi, členění sdělení podle relevance a odkazové řešení dalších nabídek. Jednoduše řečeno, zašlete mladé rodině emailovou nabídku ubytování se slevou pro děti a výhodným rodinným vstupem do bazénu. Nabídka pro seniory asi mladou rodinu neosloví, ale co když uvažují o dárku pro své rodiče? Tady by nabídka mohla zabrat, ale ne jako hlavní sdělení. Vhodně k původnímu sdělení přidejte i další, v tomto případě "Nabídku pro seniory".

Pokud nemáte vlastní možnosti zákonného mailingu, obraťte se na specializované společnosti, které mají zkušenosti s tzv. antispamovým zákonem (zákon č. 480/2004 Sb.) a zákonem o ochraně osobních údajů (101/2000 Sb.) a velmi dobře vědí, jak se vyhnout problémům se spamy. Každé sdělení totiž může být zasláno pouze po předchozím souhlasu a to v ideálním případě v souvislosti s tzv. dvojitým souhlasem.

Dalším marketingovým nástrojem při práci s mailingem je důkladná analýza a měření. Pomalu si zvykáme na to, že měřit lze téměř všechno, tak měřte i mailing, zejména doručené otevřené maily, klikavost a stanovenou konverzi. Analyzovat lze samozřejmě daleko více výstupů, záleží na formě a cílení každého mailigu.

Nejdůležitější ze všeho je však kvalitní příprava dokumentu určeného k mailingu, jeho atraktivita, obsahová náplň a užitek pro příjemce. Nebojte se mailingu, využijte jeho nenahraditelnou vlastnost přímého nástroje komunikace, nejefektivnějšího zdroje sdělení informace a možnost přímé konverze. Zejména v současné předvánoční době a ve dnech před příchodem nového roku je na mailing ten naprosto nejideálnější čas.