Konkurence na rezervačních ubytovacích portálech
Světové rezervační ubytovací portály generují hotelům čím dál vyšší obsazenost hotelových kapacit po celém světě. V nedávné době panovala doslova "honba" rezervačních portálů po registracích co největšího počtu hotelových zařízení, v dnešní době jsou registrace téměř zastaveny. Portály si už vybírají při nových registracích hotely podle mnoha kritérií, než tomu bylo v době masových náborů.
Co způsobil masový nábor hotelů rezervačním portálům?
Tak především se museli začít snažit zrovna tak jako se snaží hotely, tedy přilákat klienty k uskutečnění rezervací právě na jejich portále, což je sice snažší než pro samotný hotel, který má "milionkrát" větší konkurenci v samotných hotelech než rezervační ubytovací portály. Museli najít výhody a důvody, proč se klienti vrací k opakovaným rezervacím jeich prostřednictvím, museli začít daleko více spolupracovat s hotely v oblasti cenové politiky, balíčků služeb, speciálních nabídek, věrnostních programů. V poslední době se rezervační portály daleko více orientují i na práci s klienty v poskytování prostorů pro zveřejnění referencí, fotogalerií, videí a komunit. Některé portály podporují zájmové blogy a rozvíjejí komunity v sociálních sítích.
Ruku na srdce - představili jste si něco podobného před deseti lety?
Technický rozvoj, internetová komunikace, chuť sdílet poznatky a zážitky jsou motorem pro pokrok v rozvoji rezervačních systémů, v rozvoji relevantních informací, které jsou jedním ze základních předpokladů rezervačního rozhodnutí a nákupu.
Z tohoto důvodu je nezbytně nutné s rezervačními ubytovacími portály velmi úzce spolupracovat, flexibilně reagovat na kampaně, na reference a aktivně připravovat nové a nové pobídky pro potenciální klienty. Při přípravě kampaní a cenových nabídek je nezbytně nutné držet cenovou paritu na rezervačních systémech a vlastním prodejním kanále - vlastních webových stránkách. Při porušení tohoto pravidla se hotel vystavuje diskvalifikaci v zobrazení a ukončení spolupráce.
Zobrazení hotelů na rezervačních portálech je různé. V základním (defaultním) zobrazení je většinou nabídka vybraných hotelů z různých destinací podle vlastního kritéria toho daného portálu. Neexistuje jednotné zobrazení z konkurenčních důvodů, protože rezervační portály hledají cestu k získání co největšího počtu klientů.
Konkurence v zobrazení je obrovská, hotelů je podle všech dostupných informací více než poptávka dokáže naplnit, takže tlak na zobrazení na předních pozicích je vysoký.
Konkurence pro jednotlivé hotely není jen v okolních či blízkých hotelech, ale čím dál více se konkurence projevuje v nabídce destinací.
Tato skutečnost je způsobena současnou cenovou dostupností letecké dopravy a cenovou válkou ubytovacích zařízení. Pro ilustraci si srovnejte cenové relace letů po Evropě a cen srovnatelných hotelů. Není až tak markantní rozdíl v ceně za prodloužený víkend v Londýně nebo Amsterdamu, v Praze nebo Budapešti.
A co na to klient?
Rozhoduje se především na základě lákavé, až "snové" nabídky. K tomuto klientskému rozhodnutí nabízí rezervační ubytovací portály na svých hlavních stránkách nabídkové bloky s obsahem např. Top 10 nejlepších destinací pro různé druhy dovolené, TOP 10 nejnavštěvovanějších měst či míst, TOP 10 nejluxusnějších či nejnavštěvovanějších hotelů či TOP 10 hotelů s nejvíce klientskými referencemi. Podobných nabídek je celá řada, každý rezervační systém vsází na vlastní odlišnosti.
Klient je doslova zahrnut přednostními nabídkami a upoutávkami a to jej ještě čeká výběr ze stovek nabídek hotelů v jednotlivých turisticky poptávaných městech a oblastech. Přední světové rezervační portály nabízí velmi sofistikované vyhledávání podle různých přednastavených kritérií a nabídkách od klasifikačního rozdělení, alfabetického výpisu, cenových relací, vzdáleností, vybavení, služeb a last minute cen a nabídek.
Pro názornost uvádíme počty ubytovacích zařízení ve vybraných městech na různých rezervačních ubytovacích portálech (zveřejněno - březen 2010, počty se mohou v čase lišit)
Praha | Vídeň | Budapešť | Paříž | Londýn | Řím | Miláno | |
booking | 329 | 272 | 236 | 1014 | 719 | 738 | 274 |
expedia | 469 | 273 | 307 | 1495 | 870 | 1522 | 434 |
venere | 373 | 207 | 258 | 895 | 404 | 1393 | 308 |
gtahotels | 287 | 101 | 126 | 609 | 830 | 268 | 107 |
hotels | 496 | 276 | 316 | 1547 | 993 | 1563 | 476 |
hrs | 407 | 235 | 199 | 713 | 494 | 414 | 174 |
agoda | 326 | 229 | 199 | 960 | 614 | 608 | 197 |
lastminute | 160 | 66 | 76 | 204 | 207 | 201 | 125 |
hotelopia | 172 | 120 | 116 | 648 | 419 | 471 | 188 |
Barcelona | Berlín | Brusel | Varšava | Bratislava | New York | |
booking | 457 | 634 | 176 | 87 | 59 | 278 |
expedia | 583 | 459 | 168 | 69 | 62 | 538 |
venere | 461 | 336 | 91 | 39 | 45 | 141 |
gtahotels | 253 | 160 | 86 | 25 | 23 | 175 |
hotels | 648 | 475 | 251 | 76 | 68 | 725 |
hrs | 281 | 455 | 123 | 72 | 49 | 113 |
agoda | 412 | 511 | 176 | 74 | 57 | 238 |
lastminute | 213 | 143 | 55 | 7 | 10 | 53 |
hotelopia | 401 | 178 | 82 | 31 | 21 | 221 |