Parita cen v hotelovém byznyse

Dodržování parity cen je denním oříškem prodejních a marketingových pracovníků v hotelovém byznyse. Jak nejlépe prodávat své zařízení, když dodržování parity je jedním ze základních požadavků spolupráce s internetovými rezervačními systémy (IRS) ubytovacích kapacit jak mezinárodních, tak tuzemských.

Navíc již delší dobu existují systémy, které online zprostředkují distribuci ceny do nejvýznamnějších systémů, takže technicky nelze rozdílné ceny prezentovat.

Jiné to však je na vlastních webových stránkách, i když velké IRS si paritu cen s jednotlivými hotely velmi dobře hlídají. Co tedy zbývá a jak získat zákazníka, který by udělal rezervaci ubytovacího zařízení přímo na vlastních stránkách zařízení?

Předně je nutno podotknout, že v dnešní době se velká zařízení bez IRS neobejdou a to jak po stránce přímých rezervací, tak po marketingové stránce.

Přímé rezervace z těchto systémů jsou již několik let na vzestupu, dlouhodobě se potvrzuje jejich dominantní postavení a všeobecná povědomost jejich značek. S tímto trendem pochopitelně souvisí jejich vzájemné soupeření o každého klienta, sofistikované zlepšování přístupnosti, obsahové náplně a konkrétních detailních informací nejen o ubytovacích zařízeních, ale i o lokalitě, turistických destinacích a cílů, akcích a souvisejících a doplňkových službách cestovního ruchu.

Za tento marketing je placen provizní poplatek, který se odvíjí z objemu a obsahu propagace zařízení, četnosti rezervací a pochopitelně i umístění přednostních výpisů. Každý systém má svá kritéria, provize a samozřejmě i výhody a nevýhody.

Všeobecné dodržování parity cen distribuovaných do nejrůznějších prodejních kanálů a na vlastních webových stránkách v ceníku by se mělo ctít. Existují však možnosti, jak "výhodněji" prodávat prostřednictvím vlastního webu nebo přímo na recepcích.

Avšak naprosto nepochopitelné je, že vlastní ceníky na webových stránkách prezentují vyšší cenu, než rezervační systémy, takže dochází k tomu, že si klienti raději rezervují právě přes tyto systémy. Bohužel mám s touto praxí i vlastní zkušenosti a majitelům ubytovacích zařízení je jedno, nebo o tom vůbec nevědí, jakým způsobem probíhá prodej kapacit v jejich zařízení.

Proč mají hoteliéři platit provizi za zprostředkování ubytování, když mají hosta přímo na recepci, který argumentuje, že např. Booking.com prezentuje levnější cenu než recepce?

A jak to dopadne? Buďto klient s nepochopením odejde nebo si rezervuje prostřednictvím internetového rezervačního systému a ubytovací zařízení "tratí" na proplacené provizi.

Parita cen v hotelovém byznyse je pro dobro nás všech, jak hoteliérů, tak hostů, jde jen o to správně pochopit prodejní taktiku například formou up-sellingu a přicházet s novými myšlenkami a nápady a trendy, jak s cenou ubytování pro klienta pracovat s cílem uskutečnění nákupu na vlastních webových stránkách. Provizi, kterou ušetříte, vložte do vlastní invence, vyplatí se to.