Užitečnost webové prezentace

Bez webové prezentace už dnes nikdo nemůže podnikat - je to klišé nebo skutečnost? Asi jak pro koho, nejšpíš trafikant od naproti nebude mít svůj web a taky podniká. Takže tudy cesta nevede, přesto pro většinu z nás je webová prezentace nezbytností. Někdo může mít web i několik měsíců beze změny, pro někoho je práce na webu denním chlebíčkem a aktualizuje téměř bez přestání. Někdo má vytovřenou webovu prezentaci z důvodu nalezení kontaktu, jiný bedlivě sleduje užitečnost svého komunikačního kanálu.

Nelze paušalizovat webovou užitečnost, pro někoho, koho web živí a poskytuje jediný zdroj obchodu, je nejen prezentace na webu důležitá, ale stěžejně závislý obchodní zdroj a jako k takovému by se měl chovat, hotelový web nevyjímaje. Trochu to parafrázuji - když se ráno otevírá obchod, mělo by se nejdříve uklidit, vyvětrat a rozsvítit, vystavit nové zboží a upravit stávající. Totéž by se mělo dělat v elektronickém ekvivalentu a záleží na provozovateli webu, jak si s tím poradí, stejně jako prodavač v kamenném obchodě.

Hlavní stránka prezentace na webu je jako venkovní výkladní skříň, vnitřní stránky jako police v obchodě. Kdo uklízí, srovnává a doplňuje, ten také prodává, je to opravdu téměř identické. V tomto přirovnání bychom mohli pokračovat v možnostech plateb, dodávkách, akčních nabídkách či slevách a podobně. Výhodou webového prodeje je „stálá“ otevírací doba, proklamované pohodlí nákupu z domu, dodávka na určené místo, popřípadě nabízené následné služby a stále opomíjená zpětná vazba. Kdysi dávno se vás řezník druhý den po nákupu zeptal, jaká byla svíčková? Kdo se dnes zeptá, jak se vám u nás spalo?

Pro rozvoj zpětné vazby, doporučení, hodnocení či popisu zkušeností se hojně využívají sociální sítě formou blogů, hodnocení na stránkách prodejců nebo tématických webových prezentací. Sociální sítě hrají prim nejen svojí skrytou identitou uživatelů a hodnotitelů, neomezeným množstvím příspěvků, ale i rozvíjející se možnosti využití multimediálních nástrojů, audio a video zobrazení a přímého chatu. Rozvoj sítí letí neuvěřitelně dopředu a těžko predikovat, kdy, kde a jak skončí. Ten, kdo chce v současné době na internetu podnikat, musí zákonitě sledovat nové technické a technologické vymoženosti a vhodně skloubit již vybudovanou webovou prezentaci s novými technologiemi.

A že je to složité? Ano, určitě je, ale v současné době existuje mnoho nástrojů, které usnadní založit vlastní jednoduchý web během chvíle. Chce to jen nápad, trochu kreativity, znalosti trhu a vlastní nabídky a můžete začít. Avšak vybudovat perfektně designově čistou a přitažlivou webovou prezentaci není až tak jednoduché, o užitečnosti neříkajíc. K tomu je zapotřebí mimo dlouholetých zkušeností, specifických nástrojů a praktických dovedností i přehled o konkurenci a marketingový rozhled. Vytvořit web nestačí, stejně jako nestačí napěchovat obchod zbožím a čekat na zákazníky. Musíte minimálně vhodně zvolit název prodejny, do výkladní skříně umístit poutače, popřípadě je instalovat ven a to platí i o webové prezentaci.

A jak to vypadá s internetovým marketingem? Nezbytně nutné je dodržet optimalizační zásady názvu stránky, adresy a popisu, podpořit internetový marketing dostupnými formami od zápisů do specializovaných katalogů, rezervačních a informačních portálů a dnes i do módních slevových portálů. Alespoň pro první krůčky k představení. A pak začíná ten pravý kolotoč hledání nejefektivnější reklamní kampaně při využití placených prokliků, reklamy na relevantních webových projektech a již zmiňovaných sociálních sítích.

A co obchod a cíl webové prezentace? Jak hodnotit užitečnost a efektivnost? Každé zařízení by mělo ještě před vlastní realizací webového projektu mít jasno, jaké budou cesty internetového marketingu, s kým bude spolupracovat a jakými formami a co od spolupráce čeká? Vyjasnit a konkretizovat hlavní prodejní kanály a k tomu přizpůsobit webovou navigaci a přístupnost. 

Zásadním prodejním kritériem je tzv. konverzní užitečnost (poměr). Mimo hodnocení z pozice celkového objemu prodeje prostřednictvím přístupů na web a uskutečnění rezervace, je zapotřebí provádět i dílčí analýzy například placených kampaní a samostatných specifických vstupních stránek pro jednotlivé nabídky či akce.

Webová prezentace je dnes pro hotelový byznys základním kamenem úspěchu a užitečnost je nejdůležitějším kritériem.