Reference

Víte, co si o vás hosté myslí? Víte, jak o vás vyprávějí? Víte, co se jim líbí a co ne? Víte, jak a kde se o vás zmiňují? Víte, jak vám reference pomáhají?
Pokud jste si odpověděli kladně, nečtěte dál, ale pokud jste s referencemi dosud nepracovali, čtěte.

Reference jsou v poslední době "in", mají stále rostoucí trend a to nejen s možností sdělení díky nejrůznějším virtuálním kanálům, ale s chutí se podělit. Je fakt, že převažující reference jsou kladná, je to z důvodu, že lidé píší raději slova uznání, než naopak. Vychází to z podstaty osobnosti lidí, že se rádi vracejí ve vzpomínkách na to "dobré" než na to "špatné".

Na druhou stranu se setkáváme i se zápornými hodnoceními a referencemi, které jsou psány buď notorickými pisateli nebo lidmi, kteří skutečně prožili vyjímečně nekorektní služby.

Pohled a úsudek z referencí na službu, výrobek, čistotu a ochotu je vždy nějakým průměrem a tak by se měl i brát, navíc reference zůstávají v dlouhodobějším horizontu, kdy se závěr z reference mohl změnit, a to na obě strany, jak zlepšením, tak zhoršením.

Z tohoto důvodu by měla mít především záporná reference nějakou vazbu, komentář a objasnění, to samé platí i pro kladná hodnocení. U těch však opatrně, znáte to, samochvála "smrdí".

Reference se usídlili nejen na prodejních portálech, ale i na specializovaných referenčních portálech, v osobní komunikaci na sociálních sítích ale i jakoby skrytá reference v multimediálním prostředí.

Každý provozovatel ubytovacího zařízení by měl pracovat s referencemi a hodnoceními, na prvním místě s těmi, které mu sdělí hosté osobně, napíší do knihy návštěv nebo dostanou v korespondenci.

Dále by měl sledovat hodnocení na portálech, s kterými nejvíce spolupracuje a kde je předpoklad, že potenciální hosté budou reference zjišťovat. To platí jak pro zahraniční, tak pro tuzemské portály.

Je škoda, že dosud v českých poměrech neexistuje služba, která by sledovala a vyhodnocovala četnost referencí a jejich souhrnné zveřejnění. Ale snad se taky časem dočkáme na podobný portál, jako je TripAdvisor nebo Review Centre. V odborných kruzích se již několik let o podobném projektu hovoří, ale stále nic.

Se sledování diskuzí na sociálních sítích je to podobné, příjemnou službou je například analytický nástroj  TrustYou , který vám usnadní práci s referencemi.

Reference mají své nezastupitelné místo na vlastních webových stránkách, vždy se vyplatí s referenční stránkou pracovat, aktualizovat a zpopularizovat. Nástrojů je nepřeberné množství, chce to buď inspiraci nebo nápad.