Marketing vůní v hotelovém prostředí
Trendovým smyslovým marketingem se v poslední době stal i marketing vůní, který působí na ovlivnění pocitů a emocí. Klienti, kteří jsou povzbuzeni příjemnou vůní, mívají velmi často nevysvětlitelné iracionální myšlení v procesu rozhodování, jakoby by jejich rozum byl řízen výhradně pocitem.
Na procesu zákaznického ovlivnění vůní je založen tzv. scent marketing - marketing vůní (čichový marketing), který se stává součástí mnoha marketingových strategií v nejrůznějších komunikačních kanálech.
Čich má své centrum v té části mozku, kde sídlí i centra pocitů a emocí, proto mají tyto smysly k sobě tak blízko a vzájemně se silně ovlivňují. Pokud bude marketing využívat znalosti pocitového ovlivnění a smyslového působení na klienty, může velmi snadno získat jejich náklonnost a loajalitu.
V průběhu posledních let se analýzou působení vůní v rámci procesu nákupního rozhodování zabývalo mnoho marketingových studií, které měly velmi podobné výsledky. Zákazník ovlivněný tou správnou vůní zůstával v provoněném prostředí déle, nakoupil více a odcházel zcela uspokojen.
Hotelové prostředí je ideálním místem pro aplikaci marketingu vůní. Příjemně provoněné vstupní prostory s podmaňující zvukovou kulisou, doplněné vstřícným a profesionálním jednáním recepčních, portýrů a pracovníků concierge, je oázou pro příchozí hotelové hosty.
Společné hotelové prostory a pokoje se správně zvolenou esencí vůní navozují v hotelových hostech pocit uvolnění a klidu, odpočinku a relaxace. A právě tyto pocity je nutné dobře využít pro doplňkový cross-selling, nabídku služeb a žádosti o klientské hodnocení.
K intenzivnímu využití voňavého marketingu lze využít různé smyslové kampaně a jejich realizace. Provoněné osobní dopisy a pozvání, slavnostní večeře při svíčkách nebo nadcházející oslava Valentýna jsou ideálními příležitostmi.
Slavnostně vyzdobený pokoj pro novomanžele s okvětními lístky na posteli, provoněná koupelna nebo sauna s příměsí esencí a voňavých svíček, voňavý koupelnový textil, uvolňování vonných esencí na toaletách nebo v klimatizaci, to jsou základy hotelového scent marketingu.
A co restaurační provozy? Úvahu o aplikacích vůní nechám na vás, můžete se "vyřádit". Avšak nezapomeňte, nejdříve je nutné tzv. vyčistit prostředí od "pachů" a teprve poté aplikovat vůně, kuchyňské pachy "nepřebíjejte".
Při rozhodování o vůních nejednejte na základě svých vlastních pocitů, ale zkoušejte, analyzujte a hodnoťte. Nesprávná aplikace esencí může působit i obráceně a může zkazit celý dojem. Iluze příjemné atmosféry může být narušena i nevhodnou kombinací a mícháním vůní v různých hotelových prostorách. Mějte na paměti, že vůně působí podprahově a dlouhodobě.
Použití vůní může být z komerčně vyráběných umělých vonných a parfémových esencí nebo z přírodních materiálů. Jde o to, na jakém místě se vůně používá. Ve společných prostorách lze využít umělých esencí, v osobních se doporučují přírodní bylinné materiály. Dbejte také na vhodné umístění a využijte přirozeného proudění vzduchu.
Projděte se svým zařízením, zaměřte se na vůně a pachy, které se okolo vás šíří a zkuste vnímat pocity, které ve vás vyvolávají, zkuste aplikovat marketing vůní a nechte se unášet vůní.